dinsdag 25 februari 2014

Kijkje in de klas: sfeerbeelden bezoek klas Monica

 Vol spanning wachtten we maandagochtend op klas Monica...
 En daar zijn ze dan. We verdeelden onze klassen in twee en begonnen aan de tocht door Diest.
Gids Yolien en gids Idun hadden deze tocht voorbereid. Ze deden het schitterend!!!



 Onderweg deden we soms ook een spelletje, zoals hier bij de beelden. Daar speelden we 'beeldenwinkel'.






Even langs de kruidentuin...specialiteit: pannenkoeken met boerenwormkruid.
Als verrassing hadden wij ook een heerlijke pannenkoek gegeten! mmm


Met de werkvorm binnen en buitenkring, leerden de kinderen elkaar nog beter kennen. De binnenkring had twee minuten om te vertellen aan de buitenkring over zijn/haar hobby's, lievelingskleur, eten,...
En nu mailen we elkaar.
En loopt er een onderzoek: wat is de oppervlakte van onze klas? Klas Monica gaat ook de oppervlakte meten van hun klas. Ze zijn benieuwd naar het resultaat, want hun klas is veel kleiner, maar ze weten niet hoeveel kleiner...Lucius en Rube hebben de lengte en breedte van onze klas al gemeten...nu nog de oppervlakte :-)

Groetjes,
  Liesbeth

Zwemmen

Morgen is het weer zwemmen. Vergeet het niet!!

Groetjes,
  Liesbeth

Mededeling: deze week

Hallo allemaal,

Het is deze week afwerk en inoefen- week.

3de:
- woordpakket 19: aarde - laarzen - dezelfde - grootste - piekerde - bandieten - fietsten - wandelden - ergens - kussens - deksel - zetel - kriebels - stekels - eerder - langer - pikdonker - dochters - koffers - meesters -->donderdag dictee 
- we oefenen delen met rest
- we herhalen en oefenen cijferen plus- min en maal tot 1000
- we herhalen en oefenen de vierhoeken

4de:
- woordpakket 14: alsmaar - doorstaan - kwartier - ontvoerders - bedroefd - geesten - liefde - spreekbeurt - bekeek - gemaakt - meteen - verwoest - bestuur - moordenaar - vooraleer - daarnet - kampeerplaats - onderzoek - weerwolf - hoorn -->donderdag dictee
- we maken een mindmap om de woordsoorten te onthouden. De kinderen moeten de woorden kunnen categoriseren in: 
-->lidwoorden (de, het, een),
--> zelfstandige naamwoorden (dieren, dingen ,personen, eigennamen),
--> bijvoeglijke naamwoorden (grote, kleine, brede,..), 
-->stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden (houten, metalen, ijzeren,..) 
--> werkwoorden (ik kan...)
De kinderen moeten de woorden benoemen. Ook om te weten wanneer ze een 'n' moeten schrijven is het belangrijk te weten over welk woord het gaat. 
- kommagetallen tot op 1 tiende herhalen

Groetjes,
  Liesbeth

ps. Na de vakantie maak ik terug huiswerkbundels, Het is pas volgend schooljaar dat we er geen meer meegeven. Mijn excuses. 
Deze sites zijn wel goed: www.openleerschool.be en www.computermeester.be en www.bingel.be