woensdag 9 oktober 2013

Verenkeling - en verdubbelingsregel

Beste ouders,

In de woordpakketten staan heel veel regelwoorden.
De kinderen moeten een regel volgen om de woorden correct te kunnen schrijven.
Zo ook de verenkeling- en verdubbelingsregel.

Bijvoorbeeld:

  • 'bo -men': ik hoor een lange klank oo -->dit is een regelwoord, dus : ik schrijf 1 klinker en 1 medeklinker.

Trucje om het woord na te kijken: de kinderen trekken 1 streepje onder de klinker als de klinker lang klinkt: bomen (1 streepje = 1 klinker, 1 medeklinker)

  • 'bo -sen' : ik hoor een korte klank o --> dit is een regelwoord, dus : ik schrijf 1 klinker en 2 medeklinkers: bossen
Trucje om het woord na te kijken: de kinderen trekken 2 streepjes onder de klinker als de klinker kort klinkt: bossen (2 streepjes = 2 medeklinkers)
        (met de computer krijg ik hier helaas geen twee streepjes onder de o)

Dit is een trucje om de woorden na te kijken. 
Dit pas ik ook toe in de klas.

Groetjes,
  Liesbeth