donderdag 7 november 2013

Verslagje van een kijkje in de klas

Beste ouders,
We hebben al een hele leuke en boeiende week gehad, helaas nog geen foto's mits mijn fototoestel even zoek was dus nog geen sfeerbeelden, maar ik heb het terug gevonden, dus morgen trek ik enkele sfeerbeelden. Nu dus enkel een verslag over wat we gedaan hebben.
Vandaag heb ik het dictee van woordpakket 1-7 afgenomen. De kinderen hebben vele woorden en zinnen geschreven. Ik zie een positieve vooruitgang en merk dat de kinderen zich echt beter kunnen focussen op de spellingsregels. We blijven ons focussen en vanaf volgende week gaan we verder met woordpakket 8. We oefenden deze week ook de structuur van een zin; een vraagzin, een mededelende  zin en een bevel. De kinderen van het vierde focussen zich nu ook op de werkwoorden. Wat is een werkwoord, hoe vind ik een werkwoord in een zin, wat is de persoonsvorm, hoe vind ik de persoonsvorm in een zin enz. Ze maakten per twee een mooie werkwoordenposter. De kinderen van het derde oefenden ook hoe ze van een vraagzin een mededelende zin kunnen maken en omgekeerd.
Vandaag hebben we bij onszelf de referentiematen van de meter, decimeter, centimeter en millimeter gezocht. Vraag je kind maar eens om een lengte te schatten of te meten door enkel gebruik te maken van de referentiematen. ( bv. De referentiemaat van een centimeter is de breedte van de duimnagel)
De onderzoeken van deze week waren: het maken van een geschiedenisboek-->om een kader te geven aan de gebeurtenissen gekoppeld aan de eeuwenband, Natal en Kamiel onderzochten de reden van onze vrije maandag ' wapenstilstand';  het ontstaan van dag en nacht-->gekoppeld aan de uren, Maite, Angel en Emily toonden ons het ontstaan. we hebben daarna het filmpje op schooltv beeldbank bekeken en besproken; de windhoos-->wat zijn de windrichtingen. Doordat Unam met een zelfgemaakte ster kwam naar de kring om de windrichtingen aan te hangen, zijn de kinderen ook met de meetlat deze ster gaan tekenen. Quinten had een stappenplan gemaakt. Ook kunstenaar Escher  kwam ter sprake en ook hier zijn kinderen door geïnspireerd om zelf te onderzoeken hoe ze zo'n tekening konden maken vol lijnen en figuren. Er zijn zelfs vrije teksten over geschreven.

Heel veel betrokkenheid, een hele aangename werksfeer.
Ik ben enorm fier op mijn bezige bijtjes!

Groetjes,
  Liesbeth