zaterdag 18 maart 2017

Regelwoorden: verenkelen en verdubbelen

Beste ouders,

Omdat vrijdag de positieve talentenshow pas gedaan was bij huistijd, heb ik de bundels en brevettenmappen niet kunnen meegeven. Maandag vind je ze in de boekentas.

We oefenen de regel van de verenkeling en verdubbeling bij woorden goed in. We volgen in de klas ook een stappenplan.
Stap 1: ik splits het woord in klankgroepen. Let op, we splitsen niet in lettergrepen!!                          -->Bijvoorbeeld Lies zegt: ramen--> we klappen en zeggen 'raa- men'; bussen --> 'bu - sen'
Stap 2: Ik luister naar het einde van de klankgroep.  -->Ik hoor 'raa' ; ik hoor 'bu'
Stap 3: Ik hoor of het een korte klank (a-e-i-o-u) of het een lange klank (oo -aa- ee -ii- uu) of het een andere klank (eu-au-ou- ui- ie ) is en ik volg het schema.--> 'ik hoor een lange klank 'aa', ik schrijf 1 klinker en 1 medeklinker --> ramen; ik hoor een korte klank 'u', ik schrijf 1 klinker en 2 medeklinkers--> bussen



Dit schema volgen is nodig om de regel eigen te maken, geautomatiseerd te krijgen!! Kinderen gaan al heel snel alles in hun hoofd doen, maar ik verplicht hen om het schema te volgen. Zeker omdat ik zie en weet dat ze bij het spontaan schrijven de regel niet automatisch gaan toepassen.

Hebben jullie nog vragen hier over, dan stel ze me zeker.

groetjes,
 Lies